Minderåriga

Särskilda regler gäller för den som anställer ungdomar under 18 år. Arbetstider och arbetsmiljö är två områden som har speciella regler för unga. Annars kan man säga att alla lagar på arbetsområdet också omfattar unga, även kollektivavtalen gäller för ungdomar. Många branscher har dock avtal om särskilda löner för anställda under 20 år.

Minderåriga på arbetsmarknaden delas upp i tre grupper: under 13 år, 13-15 år och 16-18 år.

Barn under 13 får egentligen inte arbeta alls. Förbudet gäller dock inte lättare, ofarliga jobb inom en verksamhet som drivs av någon i den egna familjen och som saknar anställda. Det gäller inte heller försäljning av majblommor och andra hobbyliknande uppdrag. Barn under 13 får även jobba som statister eller skådespelare, med tillstånd från Arbetsmiljöverket.

Barn mellan 13 och 15 år får ta enklare och riskfria arbeten, till exempel assistera i en kiosk. Barnet får inte arbeta ensamt eller ansvara för kassan. Han eller hon får heller inte arbeta med farliga maskiner eller kemikalier. Arbetsgivaren måste ha ett intyg från förälder där de godkänner att barnet arbetar.

Ungdomar från 16 år och fram till 18-årsdagen kan anställas till alla typer av jobb, utom sådana som är direkt farliga. De ska inte arbeta ensamma om det förekommer kontanter på arbetsplatsen.

Den som anlitar en minderårig måste se till så att arbetet sker under ledning av lämplig person. Arbetsgivaren ska också se till att det finns fungerande rutiner för introduktion och handledning.

När det gäller ensamarbete finns också särskilda regler. Minderåriga får inte anlitas till riskfyllt eller starkt psykiskt påfrestande ensamarbete. Exempel kan vara arbete som innebär risk för överfall, till exempel i kvällsöppna butiker, kiosker eller liknande.

Ansvar för arbetsmiljön
Det är arbetsgivaren som har huvudansvaret för arbetsmiljön. Arbetstagare är skyldiga att hjälpa till, följa de säkerhetsföreskrifter som finns och slå larm om de upptäcker några fel.

Arbetsgivaren är skyldig att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete, det vill säga att ständigt undersöka arbetsmiljön för att se vilka risker som finns. Därefter ska riskerna åtgärdas.

Vart vänder jag mig?
Om det finns brister i din arbetsmiljö eller om du upptäcker en risk tala med din närmaste chef. Om problemet inte åtgärdas kontakta ditt skyddsombud. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats kan du kontakta ditt fackförbund.

Som företagare kan du vända dig till företagshälsovården eller andra arbetsmiljökonsulter för att få hjälp och stöd i arbetsmiljöarbetet. Du kan också vända dig till din arbetsgivarorganisation.

Om du har frågor om arbetsmiljöregler kontakta Arbetsmiljöverket. Du kan även anmäla dåliga arbetsförhållanden till Arbetsmiljöverket. I vissa fall kan de göra ett inspektionsbesök


 på arbetsplatsen.

72% (av 25 läsare) hade nytta av den här informationen

x

Tack för ditt omdöme!

Vill du skicka en kommentar till oss? (Max 600 tecken)

Skicka

Tack för din kommentar!

Stäng