Mörker

En stor del av svenskarna upplever att de blir tröttare under den mörka årstiden. En del blir också nedstämda. Omkring en till tre procent får så starka symtom av mörkret att de uppfyller kriterierna för depression. Det kallas årstidsbunden depression.

Ljuset påverkar hormonproduktionen. När det blir mörkt på kvällen börjar sömnhormonet melatonin att bildas i kroppen. Melatoninproduktionen pågår sedan tills ögat nås av dagsljus igen. Då aktiveras i stället kroppens stresshormon och vi blir pigga och alerta. På vintern, när vi får för lite dagsljus, kan melatoninproduktionen bli störd, och det är därför vi blir så trötta.

Belysningen inomhus är inte tillräckligt stark för att vi ska få det dagsljus vi behöver. Till och med en mulen dag är ljuset utomhus många gånger starkare. Därför är det bra att försöka ta en halvtimmes promenad utomhus varje dag, helst på lunchen. Men det är också bra att tända så mycket lampor som möjligt inomhus. Att få tillräckligt med dagsljus är extra viktigt för den som arbetar skift eller natt.

Andra sätt att må bättre under hösten och vintern är att äta bra mat, sova ordentligt, motionera och försöka boka in roliga aktiviteter. Passa också på att ta tillvara den mörka årstidens fördelar. Det är ju ganska mysigt att tända ljus och kura ihop sig i soffan med en bra bok.

Surfplattor och smarta telefoner sänder ut ett kortvågigt, blåaktigt ljus som stoppar produktionen av sömnhormon. Därför ska man undvika att surfa innan man lägger sig, eftersom det kan störa sömnen.

Om man känner sig deppig av vintermörkret, kan kanske ljusterapi vara en lösning. Det finns forskning som tyder på att ljusterapi kan hjälpa mot vinterdepression.

D-vitaminbrist är vanligt under vinterhalvåret. På sommaren är solens strålar vår viktigaste D-vitaminkälla. När höstmörkret smyger sig på är det därför bra att äta livsmedel som är rika på D-vitamin som fet fisk och magra mjölkprodukter (eftersom de D-vitaminberikas). D-vitamin reglerar kalkbalansen i skelett och tänder, och det finns också forskning som tyder på att D-vitamin kan ha betydelse för risken för cancer, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes.

Vart vänder jag mig?
Om du känner dig extremt trött och kanske håglös och nedstämd på grund av mörkret ta kontakt med företagshälsovården eller din vårdcentral.


Bli den första som bedömer informationen

x

Tack för ditt omdöme!

Vill du skicka en kommentar till oss? (Max 600 tecken)

Skicka

Tack för din kommentar!

Stäng