Systematiskt arbetsmiljöarbete

Systematiskt arbetsmiljöarbete innebär att arbetsgivaren ska skapa en bra arbetsmiljö där ingen behöver råka ut för en olycka eller bli sjuk. Arbetsmiljöarbetet ska vara organiserat och ständigt pågående.

Det mesta som sker på en arbetsplats påverkar arbetsmiljön. För den som vill förbättra arbetsmiljön är det därför viktigt att känna till företagets verksamhet ordentligt, både hur den ser ut idag och vad det finns för planer för framtiden. Arbetsmiljön ska hanteras som en naturlig del i den dagliga verksamheten. Det är inte bara buller, farliga ämnen och skadliga arbetsställningar som är hälsofaror. För lite inflytande över arbetet, dåligt samarbete och påfrestande arbetstider är exempel på sådant som också kan få människor att må dåligt. 

Det praktiska arbetsmiljöarbetet går i stora drag till så att man börjar med att undersöka arbetsmiljön för att se efter vilka risker som finns. Skyddsronder, arbetsplatsträffar, medarbetarsamtal, enkäter och mätningar är olika sätt att hitta risker på arbetsplatsen. Sedan åtgärdar man riskerna, för att sedan kontrollera att riskerna är borta.

Alla arbetsgivare är enligt lag skyldiga att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete. Det ska vara en naturlig del av verksamheten. Arbetsmiljön är ytterst alltid arbetsgivarens ansvar, men det är viktigt att tänka på att alla medarbetare också har ett ansvar genom att följa regler, vara bra arbetskamrater och påpeka fel och brister när de uppstår.

Anställda ska ha kunskaper om risker i arbetet och hur de kan förebyggas, och chefer ska ha tillräcklig kunskap om arbetsmiljöarbete. Alla företag, både stora och små, ska ha en arbetsmiljöpolicy och arbetsmiljöarbetet ska dokumenteras.

Systematiskt arbetsmiljöarbete är inte bara för de anställdas skull. Förbättringar av arbetssituationen minskar sjukskrivningar och ökar produktiviteten. Företaget får lättare att rekrytera medarbetare.

Vart vänder jag mig?
Om det finns brister i din arbetsmiljö eller om du upptäcker en risk kan du tala med din närmaste chef. Om problemet inte åtgärdas, kontakta ditt skyddsombud. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats kan du kontakta ditt fackförbund.

Som företagare kan du vända dig till företagshälsovården eller andra arbetsmiljökonsulter för att få hjälp och stöd i arbetsmiljöarbetet. Du kan också vända dig till din arbetsgivarorganisation.

Om du har frågor om arbetsmiljöregler, kontakta Arbetsmiljöverket. Du kan även anmäla dåliga arbetsförhållanden till Arbetsmiljöverket. I vissa fall kan de göra ett inspektionsbesök på arbetsplatsen.


88% (av 9 läsare) hade nytta av den här informationen

x

Tack för ditt omdöme!

Vill du skicka en kommentar till oss? (Max 600 tecken)

Skicka

Tack för din kommentar!

Stäng