Medarbetare och arbetstagare

Ett lyckat arbetsmiljöarbete kräver att alla på arbetsplatsen engagerar sig, både chefer och medarbetare. Medarbetarna har rätt till information och kunskap om sin arbetsmiljö. Vid arbetsplatsträffar och medarbetarsamtal kan medarbetarna berätta om brister i arbetsmiljöarbetet, komma med idéer och försöka hitta lösningar.

Varje medarbetare har också ett personligt ansvar för hälsa och säkerhet i det dagliga arbetet. Alla ska följa de skyddsföreskrifter som finns och använda personlig skyddsutrustning. Om någon medarbetare trots det väljer att inte göra så, kan han eller hon i allvarliga fall skiljas från sin tjänst. Om arbetstagaren av medicinska eller andra skäl inte kan använda skyddsutrustning kan det bli aktuellt med omplacering.

Vart vänder jag mig?
Om det finns brister i din arbetsmiljö eller om du upptäcker en risk, tala med din närmaste chef. Om problemet inte åtgärdas, kontakta ditt skyddsombud. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats kan du kontakta ditt fackförbund.

Har du frågor kring lagar och regler som handlar om arbetsmiljö, kontakta Arbetsmiljöverket.


100% (av 3 läsare) hade nytta av den här informationen

x

Tack för ditt omdöme!

Vill du skicka en kommentar till oss? (Max 600 tecken)

Skicka

Tack för din kommentar!

Stäng