Vårdbiträde

Ett vårdbiträde arbetar med omvårdnad av människor inom sjukvård, hemtjänst, äldreomsorg eller inom handikappsomsorgen. Omvårdnad innebär att hjälpa människor med vardagliga uppgifter som de själva inte klarar av.

För att trivas med att arbeta inom vård och omsorg är det en förutsättning att man tycker om att arbeta med andra människor, både kollegor och vårdtagare. Om samarbetet inte fungerar kan det uppstå konflikter på arbetsplatsen.

Arbetsförhållandena kan se väldigt olika ut beroende på vilken typ av omsorg man arbetar inom. Vanligtvis är det ett fysiskt tungt arbete. Tunga lyft och felaktiga arbetsställningar kan ge belastningsproblem av olika grad. Många vårdbiträden har också en stressig arbetsmiljö.

Det finns exempel på vårdbiträden som har utsatts för hot eller fysiskt våld i situationer med en vårdtagare. Skulle det hända ska man genast anmäla det till sin arbetsgivare.

Många av dem som arbetar inom vården har oregelbundna arbetstider. Ofta ingår man i ett arbetslag och jobbar enligt ett rullande schema. Eftersom vår naturliga dygnsrytm är att vara aktiv på dagen och sova på natten, uppstår rubbningar i kroppen när arbetstiden varierar.

Arbete inom hemtjänsten är speciellt eftersom man vårdar en person i hans eller hennes hem. Vårdtagaren har sina rättigheter samtidigt som den anställda har rätt till en bra arbetsmiljö. Många som arbetar inom hemtjänsten behöver köra bil till vårdtagaren och det gäller att inte låta ett pressat tidsschema styra så att man gör avkall på trafiksäkerheten.

För den som arbetar inom vården finns alltid risken att utsättas för smitta. Kemikalier och vatten kan vara en risk eftersom den som ständigt tvättar händerna eller använder handsprit kan få problem med eksem.

Ansvar för arbetsmiljön
Det är arbetsgivaren som har huvudansvaret för arbetsmiljön. Arbetstagare är skyldiga att hjälpa till, följa de säkerhetsföreskrifter som finns och slå larm om de upptäcker några fel.

Arbetsgivaren är skyldig att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete, det vill säga att ständigt undersöka arbetsmiljön för att se vilka risker som finns. Därefter ska riskerna åtgärdas.

Vart vänder jag mig?
Om det finns brister i din arbetsmiljö eller om du upptäcker en risk ska du tala med din närmaste chef. Om problemet inte åtgärdas kan du kontakta ditt skyddsombud. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats kontaktar du ditt fackförbund.
Fackförbund: Kommunal

Som företagare kan du vända dig till företagshälsovården eller andra arbetsmiljökonsulter för att få hjälp och stöd i arbetsmiljöarbetet. Du kan också vända dig till din arbetsgivarorganisation.
Arbetsgivarorganisationer: Arbetsgivaralliansen, Sveriges kommuner och landsting, Vårdföretagarna.

Om du har frågor om lagar och regler som handlar om arbetsmiljö, kontakta Arbetsmiljöverket.

Den här texten vänder sig till verksamma inom branschen och syftar till att beskriva arbetsmiljön, vilka risker som finns och hur man kan göra för att minska dem. Allmänna beskrivningar av yrken finns hos Arbetsförmedlingen.


75% (av 16 läsare) hade nytta av den här informationen

x

Tack för ditt omdöme!

Vill du skicka en kommentar till oss? (Max 600 tecken)

Skicka

Tack för din kommentar!

Stäng