Motion

Motion förebygger inte bara övervikt och förbättrar konditionen, utan minskar också risken för sjukdomar som hjärtinfarkt, högt blodtryck och åldersdiabetes. Den som rör på sig orkar mer och känner sig oftare nöjdare med tillvaron.

För många är motion roligt och något man inte vill vara utan. Att träna tillsammans med arbetskamrater är ett lättsamt sätt att umgås på.

Vilken form av träning man väljer spelar egentligen inte så stor roll. Hemligheten är att hitta något som är så roligt att man verkligen kommer iväg och tränar två-tre gånger i veckan. Vad man trivs med varierar från person till person. Det hänger också ihop med hur träningsmöjligheterna ser ut där man bor och jobbar.

Om det alltid känns tråkigt att träna kan det vara så enkelt som att man har valt fel typ av motionsform. Eller så tränar man hårdare än vad man egentligen orkar med. Det kan också behövas större variation i tränandet.

Träning behöver inte vara avancerad för att vara effektiv. En rask promenad är en utmärkt träningsform, liksom cykling och trädgårdsarbete. Annan bra vardagsmotion är att leka med barnen eller hunden, att ge sig ut i skog och mark eller att ta trapporna istället för hissen.

Ibland ska man låta bli att träna. Det är när man har feber, halsont eller förkylningsvärk i kroppen. Lite nästäppa och snuva brukar däremot inte vara någon fara. Det är också viktigt att komma ihåg att inte träna för hårt i början och att planera in dagar för återhämtning.

Även om man tränar mycket är det ändå viktigt att inte sitta stilla för långa stunder under resten av dagen. Att sitta stilla påverkar hälsan negativt och därför ska man försöka avbryta sittandet för att gå eller stå en stund om det är möjligt.

Arbetsgivaren kan göra skatteavdrag för motionsaktiviteter och andra friskvårdsinsatser, och många arbetsgivaren har insett vikten av att satsa på friskvård för att personalen ska må bra och orka med jobbet på ett bra sätt.

Vart vänder jag mig?
Om du undrar över friskvårdsarbetet på din arbetsplats, kontakta din närmaste chef. För att ta itu med din egen hälsa kan du vända dig till företagshälsovården, din vårdcentral eller till någon av alla de tränings- och hälsoorgansationer som finns.

Som företagare kan du vända dig till företagshälsovården eller andra arbetsmiljökonsulter för att få hjälp och stöd i friskvårdsarbetet. Du kan också vända dig till din arbetsgivarorganisation.


90% (av 10 läsare) hade nytta av den här informationen

x

Tack för ditt omdöme!

Vill du skicka en kommentar till oss? (Max 600 tecken)

Skicka

Tack för din kommentar!

Stäng