Kontorsutformning

Öppet kontor, eller kontorslandskap som det även kallas, innebär arbete i större, öppna lokaler där medarbetarna sitter tillsammans utan några avskiljande väggar. En utveckling av de öppna kontoren är så kallade flexkontor eller aktivitetsbaserade kontor.

Det finns flera fördelar med öppet kontor jämfört med kontor där var och en har eget rum. Att prata och samarbeta med kollegorna går lättare och snabbare. Det blir även enklare att sprida kunskap och hålla alla uppdaterade. Allt det kan i sin tur skapa en naturlig gemenskap på arbetsplatsen.

Det är viktigt att både utforma det öppna kontoret och sätta upp förhållningsregler med tanke på att medarbetare inte ska störas av ljud och rörelser. När kollegor pratar, telefoner ringer och människor passerar förbi kan det vara svårt att koncentrera sig. Det kan resultera i stress, trötthet och minskat välbefinnande.

Hög ljudnivå och buller kan undvikas med ljuddämpande material som textilier, plattor och möbler. Det bör finnas särskilda tysta rum dit medarbetarna kan gå när de behöver arbeta ostört, koncentrera sig extra mycket eller när de ska göra saker som kan tänkas störa andra i det öppna kontoret.

Regler för uppförande i öppet kontorslandskap kan till exempel handla om hur man får avbryta de som arbetar, hur man ska använda telefonen, om man får äta vid skrivbordet och var diskussioner får ske i kontoret. Egentligen går det inte att säga vad som är rätt och fel, utan det är upp till varje arbetsplats att hitta sina egna regler. Det viktigaste är att reglerna följs och att man tänker på att visa varandra hänsyn.

Det har blivit allt vanligare med öppet kontor, men det är viktigt att komma ihåg att utformningen inte automatiskt passar för alla verksamheter. Grundregeln för att kunna arbeta i öppet kontor är att det anpassas till verksamhetens och medarbetarnas behov.

Fler och fler arbetsplatser har aktivitetsbaserade flexkontor, där ingen har sin egen fasta plats. Tanken är att man väljer sin arbetsplats utifrån vad man ska jobba med just då: om man behöver arbeta ostört, om man ska prata mycket i telefon eller om man ska arbeta tillsammans med andra.

Ansvar för arbetsmiljön
Det är arbetsgivaren som har huvudansvaret för arbetsmiljön. Arbetstagare är skyldiga att hjälpa till, följa de säkerhetsföreskrifter som finns och slå larm om de upptäcker några fel.

Arbetsgivaren är skyldig att bedriva systematiskt arbetsmiljöarbete, det vill säga att ständigt undersöka arbetsmiljön för att se vilka risker som finns. Sedan ska riskerna åtgärdas.

Vart vänder jag mig?
Om det finns brister i din arbetsmiljö eller om du upptäcker en risk ska du tala med din närmaste chef. Om problemet inte åtgärdas kan du kontakta ditt skyddsombud. Finns det inget skyddsombud på din arbetsplats kontaktar du ditt fackförbund.

Som företagare kan du vända dig till företagshälsovården eller andra arbetsmiljökonsulter för att få hjälp och stöd i arbetsmiljöarbetet. Du kan också vända dig till din arbetsgivarorganisation.

Om du har frågor om arbetsmiljöregler, kontakta Arbetsmiljöverket. Du kan även anmäla dåliga arbetsförhållanden till Arbetsmiljöverket. I vissa fall kan de göra ett inspektionsbesök på arbetsplatsen.


50% (av 2 läsare) hade nytta av den här informationen

x

Tack för ditt omdöme!

Vill du skicka en kommentar till oss? (Max 600 tecken)

Skicka

Tack för din kommentar!

Stäng