Trivsel

Att arbeta tillsammans med andra kan ibland orsaka bråk och starka negativa känslor. På en del arbetsplatser förekommer bristande jämställdhet, diskriminering, mobbning och andra orättvisor. Men alla kan hjälpas åt för att arbetslivet ska bli en källa till glädje, vänskap och utveckling.

Ibland är det bra att stanna upp och tänka efter om man själv tar sitt ansvar. Är jag den goda arbetskamrat som jag vill att andra ska vara? Anstränger jag mig att bidra till att mina kollegor mår bra? Det är ofta de små sakerna som betyder mest, som det dagliga småpratet.

Här kommer några tips på hur du själv kan bidra till den goda stämningen på jobbet.

Säg hej
Att säga hej och hejdå är så enkelt, men betyder så mycket. Det är ett sätt att bekräfta att man ser varandra.

Fråga hur det är
Har du någon arbetskamrat som ser lite hängig ut? Fråga hur det är! Det betyder mycket att bli sedd när man inte är på topp.

Ge beröm
Slösa med beröm när dina kollegor gjort något bra. Beröm stärker självförtroendet och ger god stämning.

Våga skämta
Ett gott skratt förlänger livet! Humor smittar, och den som skämtar får många glada skratt tillbaka.

Bjud på dig själv
Att bjuda på sig själv genom att våga berätta om tillkortakommanden och glädjeämnen i livet ger en mer öppen och trivsam atmosfär.

Fika
Att fika tillsammans är inte bara bra för trivseln, utan även för att man ofta utbyter viktig information. Det underlättar också samarbetet att lära känna varandra bättre.

Ta ditt ansvar
Du har väl ställt in kaffekoppen i diskmaskinen? Att ta sitt ansvar minskar irritationsrisken.

Ta hand om nyanställda
Fråga de nya om de vill hänga med på lunch eller komma med på kafferasten.


94% (av 77 läsare) hade nytta av den här informationen

x

Tack för ditt omdöme!

Vill du skicka en kommentar till oss? (Max 600 tecken)

Skicka

Tack för din kommentar!

Stäng